بررسی مبانی مشترک تصویرسازی و نقاشی دیواری در تهران دهه هشتاد
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
- نویسنده مهدیه خادمی
- استاد راهنما ایرج اسکندری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1393
چکیده
در این پایان نامه سعی شده است نقاشی دیواری دهه 80 تهران مورد بررسی قرار بگیرد. این بررسی پاسخی بود به این پرسش کلیدی پایان نامه که نقاشی دیواری تهران در دهه 80 تهران چه سمت و سویی به خود گرفته است در یک مرور تطبیقی نقاشی دیواری های ده? 80 با دهه های پیشتر، نگارنده به این فرضیه دست یافت که نقاشی دیواری در تهران به سمت و سوی تصویر سازی حرکت می کند. در دهه 80 این فرضیه بیشتر مصداق دارد. برای پی گیری این فرضیه، شباهت ها و تفاوت های تصویرسازی و نقاشی دیواری مورد مطالعه قرار گرفته اند و بنا به چهارچوبهای تحقیق، مدون شده اند. سپس با توجه به اینکه به زعم نگارنده، روایت گری، مهم ترین شباهت تصویرسازی و نقاشی دیواری است نظریه های روایت مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند. ساختارهای روایی در مورد متون کتبی بیشتر رواج داشته و در مورد تصویر و هنرهای تجسمی، نظریه های روایت رشد چندانی نداشته اند. بخصوص که در زبان فارسی نیز کار کمی انجام شده است. با استفاده از منابع محدود، سعی شد نظریه های روایت منطبق با مبانی هنرهای تجسمی و تصویر در تحلیل نقاشی دیواری های دهه 80 تهران مورد بررسی قرار گیرد. در این راه با استفاده از منابع آرشیوی و میدانی نقاشی دیواری های کار شده در این چند دهه در تهران به عنوان داده های تحقیق گردآوری شدند. سپس بر اساس دهه های انجام این نقاشی ها، داده ها دسته بندی شدند. سپس سعی شد خصوصیات مشترک نقاشی های دیواری هر دهه در چند گزاره مدون شود. و سپس بر اساس چهارچوب نظری ذکر شده، بررسی نقاشی دیواری های ده? 80 تهران بر اساس نظریه های روایت از منظر روایت گری بررسی شود. مطالعات انجام شده در این پایان نامه تا حدود زیادی مبین فرضی? پژوهش هستند.
منابع مشابه
بررسی ظرفیت های ارتباطی نقاشی دیواری (مقایسه نظام ارتباطی نقاشی دیواری با نقاشی سه پایه ای)
متن کامل
ساختار بصری نقاشی های دیواری تبریز (در سه دهه اخیر)
ضرورت سامان دهی نقاشی های دیواری به منظور رفع آلودگی های بصری شهر ها امری اجتناب ناپذیر است؛ زیرا بخش عمده ای از ناآرامی های روانی و مشکلات فرهنگی کلان شهرهای کنونی متأثر از ناهماهنگی های محیطی است. استفاده صحیح از هنر نقاشی دیواری می تواند در تلطیف نماهای شهری نقش مؤثری ایفا کند. این شاخه از هنر نقاشی، ضمن داشتن اصول و معیارهای ثابت، دارای قواعدی ویژه مناطق مختلف است؛ این اصول و ضوابط می توا...
متن کاملنقاشی دیواری، هنر در دهه 80 تهران، آسیب شناسی
در چند دهه اخیر، نقاشی دیواری اهمیت فراوانی پیدا کرده است چرا که افزون بر زیبایی محیط شهری، بازگوکننده عقاید و مفاهیم بسیاری در راستای ارزش های ملی و دینی کشورمان بوده است. از این رو، در تحقیق حاضر، ضمن بررسی اجمالی نقاشی دیواری در دوران پیشین، به بررسی آسیب شناسانه آن در دهه 80 با هدف بازبینی و تحلیل معضلات این هنر پرداخته شده است. نتایج پژوهش حاضر که با روش توصیفی تحلیلی بدست آمده است نشان می...
15 صفحه اولبررسی ویژگی های نقاشی دیواری
پژوهش حاضر تلاش دارد تا ضمن بررسی کارشناسانه تعاریف و عوامل موثر در این شاخه هنری – درک واقعی تری از هنرنقاشی دیواری به عنوان هنری چند رسانه ایی را ارئه دهد . این هنر به لحاظ ماهیت اررتباطی خود – قابلیت های فراوانی در ساختارهای زیبا شناختی – جامعه شناختی – روانشناختی و مسائل فرهنگی – هنری – سیاسی و ... یک جامعه دارد . از این منظر – بررسی فوق تلاش می کند تا با تجزیه و تحلیل عوامل اصلی ( صوری و ب...
متن کاملبازنمایی سبک زندگی در سینمای دهه هشتاد
ایران از زمان پیدایش تا کنون و در ادوار مختلف تصاویر گوناگون متفاوت و گاه متناقضی از جامعه ایران به نمایش گذاشته است. جامعه ایرانی مانند همه جوامع درحال تحول در دهههای اخیر دچار دگرگونی در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شده است. یکی از متغیرهای اجتماعی برای فهم دگرگونیهای معاصر ایران مفهوم سبک زندگی است. ما در این مقاله در وهله اول با بهرهگیری از نظریه بازنمایی در جامعهشناسی هنر و در...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023